Kunstenaar: | Kees (Cornelis) Bierman (1936 - ) Meer informatie Adriaan Rees |
Straatnaam: | Zwaluwlaan, 's Gravenlandseweg, op rotonde |
Kethel | |
Materiaal: | Gegalvaniseerd staal, Keramiek, Messing |
Jaar van plaatsing: | 2014 |
Omschrijving:
voorgeschiedenis
De wijk Sveaparken grenst aan het polderlandschap van Midden Delfland met de Harreweg als entree naar de stad. Als een ‘stadspoort’ die vanaf hier tot aan de Waterweg bebouwd is. Dat wilde de gemeente Schiedam benadrukken. De cultuurscout greep samen met bewoners direct de mogelijkheid aan om daar kunst bij te betrekken. Daarbij werd niet over één nacht ijs gegaan. Er werden busreizen georganiseerd waarbij men zich kon oriënteren op kunst in de openbare ruimte. Het plaatsen van kunst op een openbare plek vraagt om specifieke kennis en werkwijze. Jonge kunstenaars kregen een korte training waarbij alle problemen waar je tegen aan kunt lopen aan bod kwamen. Tenslotte maakten onervaren en ervaren kunstenaars een tijdelijke beeldenroute langs de Harreweg/Kethelpark. Bewoners mochten aangeven welke twee kunstenaars een werk mochten maken. Het werden Kees Bierman en Adriaan Rees, die twee gezamenlijke voorstellen maakten. Dat leidde tot een serieuze verkiezingsstrijd, met zelfs een herverkiezing.
kunstenaars
Beeldhouwer Adriaan Rees woont en werkt in Nederland en China. Hij past allerlei materialen toe in zijn werk, maar is bovenal keramist. Hij gebruikt keramiek als een beeldhouwers materiaal om sculpturen en grotere objecten mee te maken. Rond het jaar 2000 richtte Rees zijn aandacht op de cultuur en kunsttechnieken van het Oosten. In Japan studeerde hij aan het prestigieuze Tokenomori-instituut voor Keramische studies (Shigaraki) en in het INAX-lab (Tokoname).
Kees Bierman maakte aanvankelijk grafisch werk van waaruit ruimtelijk werk ontstond. Hij voerde meerdere locatiegebonden kunstprojecten uit. Vaak ingrepen in het landschap. Dikwijls zijn dat ook grote open objecten ‘draadfiguren’ zoals hier ook het geval is. Door het hele land is werk van hem te vinden.
kunstwerk
Kees Bierman en Adriaan Rees hebben de rotonde gezien als een circus piste, waarbij ieder een eigen inbreng had. Beide kunstenaars hebben een andere beeldtaal. Bierman heeft in zijn werk vooral ‘ruimtelijkheid’ als onderwerp. De metalen vormen zijn van hem, ze zijn open. Ontleend aan de omgeving: je ziet de torenspits van de kerk in Kethel en de ronding waarom heen de huizen zijn gebouwd. De acrobaat boven op de toren liet Rees in China maken van messing. De apen zijn van een speciaal soort keramiek gemaakt, dat tegen weersinvloeden kan. Zij geven figuurlijk het dagelijks leven richting als de symbolen ‘horen, zien en zwijgen’ en zijn letterlijk een richtingaanwijzer op de rotonde.
Plattegrond: