Kunstenaar: | George Rickey |
Straatnaam: | Beatrixpark, in vijver nabij Beatrixpark 1 |
Kethel | |
Materiaal: | RVS |
Jaar van plaatsing: | 2011 |
Omschrijving:
voorgeschiedenis
Met dit kunstwerk van George Rickey, plaatst Schiedam zich in de rij van grote steden in Amerika en Europa waar beelden van deze internationaal vermaarde kunstenaar te vinden zijn. Dat dankt de stad aan Professor Piet Sanders (1912 -2012) die dit beeld geschonken heeft. Sanders had als verzamelaar van kunst veelal persoonlijk contact met kunstenaars en was met velen bevriend. Hij bewonderde het werk van Rickey al langere tijd en ook met hem had hij een goede band. Hij kocht meerdere werken van hem, die hij later ook weer schonk aan bijvoorbeeld museum Kröller Müller en aan de gemeente Schiedam. Om zoveel mogelijk mensen op een makkelijke manier met kunst in aanraking te brengen schonk hij veel werk voor de openbare ruimte, zoals parken, pleinen en…een vijver.
kunstenaar
George Rickey, geboren 1907 (South Band, Indiana)- overleden 2002 (St.Paul Minnisota) volgde kunstopleidingen en was ook erg geïnteresseerd in techniek. Hij begon met schilderen, maar vanaf de jaren vijftig ging hij beelden maken. Op jonge leeftijd had hij bij een reis door Europa kennis gemaakt met onder meer de abstract kunst van Mondriaan. Hierdoor ontstond zijn voorkeur voor simpele vormen. Hij begon met het maken van mobiles. Later werden het kinetische sculpturen: bewegende beelden. Wat hiervoor nodig is, is wind en water. Eén ervan is het bekende kunstwerk met twee draaiende panelen op het Binnenwegplein in Rotterdam. Bij het minste zuchtje wind bewegen ze, zonder hulp van een motor. Dat is ook het bijzondere aan het beeld in het Prinses Beatrixpark. Het is een spel met de wind en een uitgekiende balans van eenvoudige vormen.
kunstwerk
Voor Piet Sanders was de mooiste plek voor dit werk van Rickey in water en dat werd de vijver hier in het Beatrix park. Het is snel duidelijk waarom. Van een afstand zie je beweging en schittering in het water. Je moet proberen het van verschillende kanten te zien en ook van zo dichtbij mogelijk. Rickey heeft een voorkeur voor rechthoeken, dit beeld noemt hij een ‘horizontale zuil is van vijf draaiende rechthoeken’. Je raakt gefascineerd door de bewegingen van de panelen in de zon, de wind en het water. De veranderende reflectie op het roestvrij staal én het water geeft er een extra schittering aan. Choreografieën noemde de kunstenaar zijn werk ook wel. Ieder moment van de dag kijk je naar een andere dans.( nb In de winter wordt het beeld uit het water gehaald en opgeslagen)
Plattegrond: